Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, May 11, 2013

Bersatu kita teguh!

Assalamualaikum


Lamanya tak mencoret di sini. Dah 6 hari PRU13 berlalu tapi di laman sosial facebook masih hangat lagi isu ni. Sudahnya terpaksa la mak hide orang-orang yang memualkan. Hari isnin lepas mak ada buat draf pasal PRU13 tapi nampak gayanya macam malas je nak publish. Takut pemes lak blog ni nanti. Huhu.. Tetiba pagi ni mak jumpa status yang best, yang isinya lebih kurang macam yang mak kupaskan dalam draft tu. Sila baca sini Aery Hussaini https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10151907655409689&id=814664688&refid=17



Bacalah dengan hati yang terbuka. Jangan Pro mana-mana. Guna akal untuk berfikir.. Isu ketelusan SPR pun ramai petugas spr yang dah cerita flow sepanjang proses pengundian sampai kira undi. Pergi cari kat facebook tu. Baca dan nilaikan.



Macam ada yang kata, "Malaysia boleh. Macam-macam boleh jadi". Ok! Kalau macam tu, jangan menunding jari sebelah pihak je. Benda-benda yang dituduh tu boleh jadi pihak yang menuduh punya angkara juga. Kebarangkaliannya 50-50 juga. Tidak ada yang mustahil. Entah-entah yang rocket punya angkara nak lihat melayu berperang sesama sendiri. Oh! Ada berbaur perkauman disitu. Mak tidak menyokong perkauman sebab mak akui bangsa cha ya nun alif ni lah yang banyak menyumbang ekonomi Malaysia. Mak sendiri pun berurusan dengan mereka dalam perniagaan mak. Tetapi kita kena lebih berhati-hati. Pergi buka buku sejarah, baca pasal Singapore dan 13 Mei. Mak memang grade C sejarah. Tapi bila isu ini dimainkan semula dalam internet dan laki mak yang pandai sejarah explain baru mak paham.



Kita sebagai orang Islam mesti nak pemimpin kita Islam. Sedih bila ada Islam yang pilih pemimpin bukan seagama hanya kerana menyokong parti tertentu. Sebab tu mak pernah buat status "undilah sebagai muslim, bukan berdasarkan parti" something like that. Melayu, islam bersatulah! Jangan sampai kita merempat di bumi sendiri.







Yang sudah tu sudah lah. Redha dengan ketetapan Allah.



“Boleh jadi, kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah yang paling mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah:216)


Ingat tak rukun iman ke-6? Kalau tak boleh terima qada qadar macam mana tu?


Apa-apa pun kehidupan perlu diteruskan. Jangan menoleh kebelakang, rancang kehidupan yang lebih sempurna untuk anak cucu akan datang.



Kepada pihak yang menang, sila teruskan berbakti kepada rakyat dengan adil. Sedikit Sama Dirasa, Banyak Dibagi Rata. Tunaikan segala janji dan manifesto anda.  Mohon pemimpin memimpin isteri ke jalan yang diredhai Allah, insyaa Allah yang tak pilih pun akan pilih.


Kepada pihak yang tewas, ada masa 4-5 tahun lagi untuk pancing undi rakyat. Apa kata tunaikan dulu janji dan manifesto yang ditaburkan di negeri jajahan kalian. Insyaa Allah akan terbuka hati yang lain untuk memilih.



Kalau ikut hati mak ni, banyak betul benda nak tulis pasal pru. Lagi-lagi bila baca status kat facebook tu. Tapi malas nak layan. Paling tidak pun mak menceceh kat laki mak. Nanti dia sambung dengan hujah-hujah dia. Yang peliknya, kedua-dua pro-bn dan pro-pr sibuk update itu ini, share itu ini sepanjang masa. Korang tak kerja eh? Ke makan gaji buta? Hahaha


Ok! Dari entry ni nampak sangat tak mak ni belah mana? Hehehe~~


Published with Blogger-droid v2.0.8

2 comments:

Ira said...

ko belah mana? aku x nmpk pn..
apa pun, aku setuju ngan entry ni. sudah2 la pasal PRU13. Malas nk buka fb. x suka nk baca semua status2 yg berbaur politik.. bkn pe, kita x tau betul ke x apa benda diaorg post tu. kalau fitnah, x pasal2 terlibat sama.

liza said...

Tu la kn. Boring sungguh. Entah betul, entahkan tidak main share je. Dah tu pemimpin xde apa, pengikut yg lebih2 bergaduh. Huhuhu

Related Posts with Thumbnails