Tuesday, July 13, 2010

Ada Apa Dengan Ubun-ubun



Assalamualaikum


Baru-baru ini husband ada beli minyak daun ubat keluaran TYT. dalam tu ada la cara penggunaannya, dan banyak yang suruh sapu minyak pada ubun-ubun. antaranya kalau sakit perut, selesema etc. mak saya pun kalau Azhad tersedak, terperanjat suruh tiup kat ubun-ubun.




So saya cari la info pasal ubun-ubun. Jom tambah ilmu.



Ubun-ubun (bahagian lembut di kepala bayi), dikenali dalam bahasa saintifik sebagai "frontal lobe".

Manusia dilahirkan berkepala besar. Tak percaya, tengok bayi yang baru lahir. 1/4 dari keseluruhan badannya adalah kepalanya sahaja. Namun begitu, bukaan pada pintu rahim (uterus) ibu adalah kecil sahaja, tidak dapat memuatkan kepala bayi yang besar ini ketika kelahiran.

Atas disebabkan itulah, adanya ubun-ubun. Ubun-ubun yang lembut ini, dapat melalui bukaan pintu rahim sang ibu tersebut. Kerana itulah bayi yang baru lahir, ada yang kepalanya lonjong. Namun lonjong ini untuk seketika sahaja, dalam tempoh 2,3 minggu akan kembali ke bentuk asalnya.

Selepas bayi tersebut membesar, ubun-ubun akan semakin hilang/mengeras, lalu bercantum menjadi tempurung kepala yang keras, biasanya dalam tempoh 2 tahun.


ubun-ubun



Ubun-ubun dalam Al-Quran


Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Alaq ayat 15, 16

Ketahuilah, sesungguhnya jika dia tidak berhenti(berbuat demikian)
Nescaya Kami tarik ubun-ubunnya
(iaitu)ubun-ubun orang yang mendustakan lagi durhaka.


Maksudnya:
Melalui ubun-ubunlah, suatu kebenran atau pembohongan dapat dikenalpasti.


Prof. Muhammad Yusuf Sakr memaparkan bahwa tugas bagian otak yang ada di ubun-ubun manusia adalah mengarahkan perilaku seseorang. “Kalau orang mau berbohong, maka keputusan diambil di frontal lobe yang bertepatan dengan dahi dan ubun-ubunnya. Begitu juga, kalau ia mau berbuat salah, maka keputusan juga terjadi di ubun-ubun.”



Ubun-ubun dalam wudhu'- Meratakan air ke ubun-ubun.



Ubun-ubun dalam masyarakat melayu

Sejak kecil, ubun-ubun menjadi perhatian terutamanya kawasan ini adalah kerangka tengkorak lembut ketika bayi dan tengkorak terakhir yang keras. Semasa kecil juga ubun-ubun menjadi rujukan atau petanda untuk menilai keaadaan bayi. Ada yang mengatakan apabila ubun-ubun lekuk ke dalam menandakan bayi terkejut. Ada juga yang mengandaikan bayi demam, kembung, lapar dan sebagainya.



Selain itu ubun-ubun juga tempat orang selalu bacakan doa. Kita selalu dengar 'bacakan doa pada ubun-ubun anak ketika mereka tidur' dan sunat membacakan doa sambil tangan diletakkan pada ubun-ubun isteri selepas nikah.



ps: Bila Azhad dah botak ni memang boleh nampak ubun-ubun yang masih lembut tu naik turun, macam nadi..


sumber:
http://www.iluvislam.com/
http://sunatullah.com/
http://terusteguh.com/

No comments:

Related Posts with Thumbnails