Wednesday, December 10, 2008

Aidil Adha 1429

Selamat Hari Raya AidilAdha/ Haji/ Qorban

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Oleh kerana sekarang ni masih dlm suasana raya Qorban, sehingga esok (13 Zulhijjah) pun masih boleh buat Qorban lg, jadi kali ni nak cerita pengalaman raya Qorban kat Kelantan buat pertama kalinya.

Org ckp raya Haji kat Kelantan meriah.. tp rasanya tak lah meriah sgt sbb org kuat family B yakni Ma masuk ward. oleh itu takde ape yg istimewa pn dari segi juadah. cuma pengalaman tengok proses sembelih dari awal hingga abis je la.. dari lembu tu berak2-cuak punya psl smpai segala isi perut lembu tu dikeluarkan..

saat lembu pertama ditumbangkan

selamat di Qorbankan.. suami saya yg berbaju oren ittew..

darah memancut kuar..

alamak.. darah kena my hero la..


yea.. lembu ke-2 berwarna coklat n ke-3 warna itam

lembu kaler coklat smpt melabur.. takot la tu.. huhu
wow.. gagah perkasanya dia..
episod melapah daging utk dibahagikn..

ada berani??

mr hubby with adiknya, Farid tolong melapah daging

ini adalah daging lembu pertama yg telah dilapah.. byk woo
Tahun ni Kak Ja amik 1 bahagian, Ma pun amik 1 bahagian. bahagian Kak Ja RM260 dpt 13kg~lembu 1st, gemok ckit, Ma punya RM250 dpt 8kg~lembu ke-2, kurus ckit.. beza RM10 tp daging beza dlm 5 kg. byk beza tu..

Ape yg lainnya sambutan Raya Qorban kat Kelantan:
-Sembelih lembu kat umah org yg terima tempahan.. rasanya la, tak pasti umah sape.. tp yg pasti bkn kat msjid mcm tmpt lain mcm KL, melaka dll
-biasanya org yg wt Qorban akn adakan kenduri. Tp kalau tmpt lain x kn..
-org akn jln ke rumah2 yg wt kenduri.. mcm jln beraya la bkn jln raya.. kalau tmpt lain dok umah je kn..

Tu je la kot yg lainnya.. mmm.. ada lg ke???

Alhamdulillah byk yg dpt dipelajari psl ibadah Qorban ni. Kalau tak gi tgk sndri mmg tak taw. biasala zmn belajar dulu main hafal je.. tp bila dah tgk sndri br taw ape yg boleh dan ape yg tak boleh..

Ps: pengorbanan saya tahun ni adalah smbut raya Qorban di Kelantan walhal spttnya di Melaka. akan dtg nk citer pengalaman perjalanan yg sgt lama..

No comments:

Related Posts with Thumbnails