Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 30, 2010

Ole-ole dari Sandakan

Hallo!!!


Ole-ole dari Sandakan ni bukan seperti biasa, i mean bukan souvenir biasa-biasa.. sebab saya tak pernah dapat benda alah ni dan benda alah ni memang susah nak dapat..


Taraaaa...





telur penyu





Teka apa???


Bola pingpong!! Yeah.. right.. it was what i thought.. but its a big NO NO!! itu adalah telur penyu.. pelik tapi benar, telur tu kemik tapi tak pecah. lepas tu rebus la lama mana pun, ia tetap cair.. saya macam ermmm ewwww je nak makan. so biar la hubby je makan..


bila hubby cakap tu telur penyu dan elok untuk mereka yang trying to conceive, saya apa lagi, bukan terus makan.. tapi terus la google pasal telur penyu ni.. dan hasilnya tak la seperti yang dijangkakan...


dari apa yang saya baca, ada yang mengatakan telur penyu bagus bagi menguatkan tenaga batin. kira sama la macam hubby cakap bagus bagi sesapa yang nak mengandung.. tapi masih belum yang boleh sahkan kesahihannya. dari beberapa ujikaji mendapati telur penyu mengandungi kolestrol dan garam yang lebih tinggi dari telur ayam, dan mengandungi protein yang lebih sedikit berbanding telur ayam. tambahan lagi didapati telur penyu sekitar perairan Malaysia mengandungi toksik akibat pencemaran laut..


dari segi hukum pula, telur penyu dibolehkan makan walaupun penyu haram dimakan kerana haiwan 2 alam.. tapi kalau benda boleh memudaratkan diri, baik la dihindari. banyak lagi telur boleh dimakan, telur ayam, itik, puyu.. errmmm by the way, best ke telur penyu?? macam tak sampai hati je nak rasa.. huhuhu


sources:
http://berita-harian-online.com/tidak-bagus-makan-telur-penyu/

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Telurpenyuhalaldimakan/Article/index_html

No comments:

Related Posts with Thumbnails