Wednesday, May 26, 2010

Kesan Bertungku

Dah 20 hari daku melahirkan Azhad.. nak kata 20 hari berpantang tu macam tak berapa nak kena je.. huhuhu.. tapi daku tak bertungku pun sebab tukang urut yg dihired cakap dia lebih suka bertanggas... dalam saat-saat macam ni daku jumpa la 1 artikel ni pasal kesan bertungku.. jom baca..



BERTUNGKU secara meletakkan bahan panas (sama ada batu yang dipanaskan kemudian dibalut kain atau pek air panas yang dibalut kain) ke atas kawasan abdomen dianggap sesetengah pihak bertujuan untuk mengecutkan rahim.


Bagaimanapun, sifat haba sebaliknya menyebabkan salur darah mengembang (termasuk salur darah di dalam rahim) dan boleh menjadikan pendarahan nifas bertambah banyak. Pada masa sama, ia melambatkan pengecutan rahim.


Pengembangan salur darah ini boleh diumpamakan seperti muka kita yang kemerahan akibat salur darah mengembang apabila berjemur di tengah panas untuk tempoh lama.


Pengecutan rahim adalah hasil kontraksi otot licin pada dinding rahim yang banyak bergantung kepada tindakan hormon oksitosin yang dikeluarkan kelenjar pituitari otak sewaktu penyusuan badan. Hormon ini juga ada terkandung dalam ubatan doktor bagi menangani pendarahan selepas bersalin. Apabila di rumah, wanita bergantung kepada oksitosin yang dirangsang refleks hisapan payudara sewaktu bayi menyusu. Lebih kerap dan banyak ibu ini menyusukan bayinya, lebih cepat rahimnya mengecut kepada saiz asal.


Bagaimanapun, proses pengecutan rahim ini turut disertai kesakitan (seperti senggugut). Ini boleh dibantu dengan pengambilan pil penahan sakit. Lazimnya, rahim mengambil masa beberapa minggu sahaja untuk kembali kepada saiz asal. Mungkin satu 'kelebihan' bertungku adalah ia mengurangkan kesakitan kerana rahim tidak mengecut tetapi mengembang semula.





credit to
harian metro Tanya Pakar (Dr Adilah Ahmat)

3 comments:

anastasyea said...

bertungku tu memang baik. kita masa bersalin anak pertama & kedua pun buat bertungku dan lain-lain lagi =)
ANaSTaSyeA: DiSebALik KaNtA CokLaT

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

ouh..baru ku tahu...

liza said...

ana-kalau dgr dari org dulu/berpengalaman mmg bagus. tp artikel ni ditulis sendiri oleh doc. so yang mane harus diikut??

aida-yup..daku pun baru tau..

Related Posts with Thumbnails