Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, May 31, 2010

Robot Kuasai Dunia

Beberapa hari lepas saya layan Azief tengok span kuning berseluar dalam empat segi a.k.a SpongeBob SquarePants.. Episod masa tu kecoh pasal Robot Kuasai Dunia.. seperti biasa, si kuning itu memang kecoh lebih..


spongebob

Ciri-ciri robot yang dinyatakan oleh SpongeBob itu adalah bermata merah, menggunakan battery, tangan bersepit, tak boleh ketawa, tiada perasaan.. errmmm.. apa lagi ye??


Rasa-rasanya dalam banyak-banyak ciri-ciri tu ada tak yang kena dengan korang??


Kalau yang guna bateri dan tangan bersepit tu mungkin la tidak kan. tapi yang lain tu mungkin ada. lagi-lagi tak boleh ketawa dan tiada perasaan. cuba tengok orang-orang besar/atasan. yang diorang tahu, ape yang dorang nak jadi/ada. tak kira la macam mana. tak peduli orang bawahan sakit ke apa. tak boleh nak dibawa bergurau dan berbincang pun.. tapi tak semua macam tu walaupun most of them macam tu..


Tapi kalau ikut dunia kita sekarang ni, maksud robot tu bukan la robot bertangan, berkaki macam Irobot tu.. tapi lebih kepada teknologi yang ada. yang makin pesat berkembang..


irobot

Cuba perhatikan sekeliling kita.. kalau ada yang tak ada handphone memang tak sah. zaman sekarang ni budak darjah 1 pun ada handphone. budak umur 1 tahun pun dah tahu guna handphone.. tekan sana, tekan sini.. main game la.. 'smile, smile' la iaitu amik gambar.. dah tu teknologi makin canggih dengan iPhone la.. ermmm apa lagi ye.. daku bab teknologi ni fail sikit.. nak online dah tak payah cari PC/laptop lagi. guna handphone pun dah boleh.


Sebut pasal PC/laptop, orang dah jarang guna PC. kalau ada pun kat ofis je. itu pun guna desktop flat screen. nak jumpa yang masih guna monitor yang besar gedabak tu bukan main susah lagi.. kalau personal used, orang sekarang lebih gemar guna laptop atau lebih kecil lagi netbook. senang nak angkut kemana-mana.. dengan kemudahan wireless dimana-mana dan kemurahan broadband, lagi suka la orang angkut laptop instead of angkut anak bini atau adik-beradik berjalan.


Dengan keadaan manusia sekarang yang sibuk mengejar kemewahan sampai masa untuk family pun takde. Pagi pergi ofis, balik dah malam. Hujung minggu kalau cuti pun mengadap laptop/pc main facebook la, blogging la.. Kalau gunakan social network tu ke jalan yang betul tak pe juga. ni ada yang guna social network tu untuk cari gaduh, tipu orang dan seangkatan dengannya. Memang tak berbaloi..


Tu belom kira lagi yang asyik mengadap TV.. pagi, petang, siang & malam.. 24/7.. eh macam tak kerja lak.. AF, Jangan Lupa Lirik, Raja Lawak, Sinetron, dll.. spesis ni lagi suka habiskan masa dengan menonton TV/movie dari bergaul sesama rakan dan keluarga..


Kalau anak-anak pula sibuk dengan Play Station yang dah siri bape ntah sekarang ni. zaman adik-adik daku dulu PS2.. sekarang dah PS berapa ye??


Tu baru sikit. Banyak lagi kelekaan kita terhadap benda-benda tak bernyawa tu dan membuktikan betul la kata span kuning tu.. robot dah kuasai dunia kita. makin ramai manusia yang tak berperasaan dan leka dengan robot, macam korang yang hadap laptop/PC sekarang ni la. hehe..


Tak salah nak ikut peredaran zaman. berfacebook, tweet mengtweet. tapi pastikan naluri kemanusian kita masih wujud. jangan sampai robot menguasai diri kita.. Renung-renungkan.. Fikir-fikirkan..

3 comments:

Anonymous said...

SPONGEBOB... :D

Hafiz Ismi said...

Spongebob mania!!

liza said...

hehe..kegemaran ramai..

Related Posts with Thumbnails