Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, April 11, 2010

Alatan untuk Fully BF

Akhir-akhir ni kn saya asyik cerita pasal breastfeed (BF) je. Sebenarnya before pregnant memang tak amik tahu sangat pasal BF ni. Selalu bila saya dan hubby berangan kitorg akan gi tengok2 harga Formula Milk (FM) kat Giant ke, mane2 la yang kitorg pergi that time.


Sehingga la our little precious ni muncul dalam tummy saya.. rajin la saya selak2 thread pasal pregnancy, parenting kat CARI. org tak bekerja so mmg most of the time habis kat situ dan FB~main game. dari situ la saya dapat byk information and knowledge pasal BF, and cloth diaper (CD).


Lepas tu terus berazam saya akan bg baby saya susu badan. no matter what.. nak 1000 daya.. tak nak 1000 dalih.. harap2 la azam ni kuat hingga akhirnya.. walaupun hubby mula2 macam tak support sangat.. still jenguk rak FM walaupun saya dah cerita pasal BF nih.


lama-lama, agaknya bila hubby pk BF boleh jimat banyak duit,
tak payah nak beli FM yg harga berpuluh-puluh 1 kotak, baru la dia tak jenguk lg. tp kadang ada bunyi gk, mcm "tp awak tak nak guna susu tepung" if ktorg ada bincang certain issue.. tak paham betol org laki ni.. dorg nk keja mudah kot.. ye la if kita takde, kalau guna FM anak nangis just bancuh je. tp kalau guna expressed breast milk (EBM) nanti anak nangis time tu la baru nk cairkan. tak ke serabut.. agaknya la kn..


tp pada saya yang belom bekerja ni, ini la masa yang terbaik utk berkasih sayang dgn baby. sambil dapat jimat duit hubby. boleh duit utk FM tu buat beli baju baru ke, kumpul beli handphone baru ke.. huhu..


harap2 takde masalah sepanjang BF nanti. kalau ada pun akan ku cuba untuk selesaikan sebaiknya. tp tak nak la smpai cerai susu sebelum tiba waktunya.. always think positive. kalau org lain boleh.. kita pun boleh.. dan bila pk balik, mak saya zaman dulu yang takde kemudahan sangat boleh je susukan kitorg 6 beradik, so kenapa tidak saya..


Cuma investment utk beli peralatan utk BF tu la kena kuar sikit banyak. tp keluar sekali je.. kalau pandai guna dan jaga insyaAllah boleh guna utk next baby. silap2 boleh guna utk next generation pulak!!!!


Actually ada beberapa barang yang kena ada untuk sape2 yang berazam untuk fully BF. lagi2 kepada yang bekerja. tp kalau yang tak bekerja pun still kena ada jugak. mane la tahu tiba-tiba ada hal yang terpaksa tinggalkan baby kat org lain ke.. who knows?


The most important things

1. Breastpump

macam2 brand dan teknik ada.. avent, spectra, pigeon etc.. manual, battery, electric.. harga dari RM30 smpai la beribu-ribu. tp kena la beli ikut kemampuan. yg murah tak semestinya tak bagus. yg mahal pun kadang-kadang menyusahkan gak.. yg penting kesungguhan..





2. Breastmilk storage
Yang ni penting untuk simpan EBM. byk cara org guna.. ada yang simpan dlm bekas mcm kat bwh ni.. ni mahal sikit la.. still harga depends on brand..





dlm bags mcm bwh ni pun ada.. hrga murah sikit dr kat atas.. nk simpan dlm freezer pun senang, tak guna banyak space sgt..




nak lagi jimat? ada gak yang guna bekas dadih dan plastik ice cream malaysia.. so ikut masing2 la...



3.Freezer

wah.. kalau saya dapat mcm dlm gmbr kat bwh ni betapa bahagianya hidup.. mesti lebih semangat nk buat stock.. tp mesti mahal. benda ni tak wajib ada. tp kalau agak2 peti sejuk kecik, atau besar tp lauk je dah penuh satu freezer tu so kena usahakan beli. kalau tak, nak simpan EMB celah mane?? unless la freezer tu sentiasa kosong. tp boleh ke? paling tidak mesti ada ikan, ayam, ice cream etc.. ~ejau! sila kumpul duit dari skrg..




4. Cooler bag

Bag ni penting gak walaupun bukan priority sgt. gunanya untuk simpan EBM.. kira mcm transit la. misalnya dari umah nak anta anak gi nursery, letak EBM dlm bag ni so suhu susu tu tak jatuh. pastu kalau mommy perah kat opis leh guna bag ni gk.. in case la opis takde peti sejuk.. kalau tgk dlm gmbr ni 1 set dah.. cooler bag, ice pack ngn milk storage.




Tapi saya tak beli lg benda2 ni. tunggu baby lahir la kot or before blk KK baru beli. sbb kat sana confirm mahal... huhu.. so benda2 ni dah jd wishlist saya.. kalau ada sape2 yang nak bagi sangat2 la dialu-alukan.. hikksss..


Kawan2 doakan la semoga azam dan semangat saya untuk fully BF our coming baby ni berterusan.. hingga usia baby 2 tahun. jgn hanget2 taik ayam sudah.. mampus kena kutuk.. huhuhu


ps: saya tak bertuah dgn Adrenalin.. nampaknya kena suruh hubby beli la. pastikan yg original.. :)

4 comments:

Lelaki Bersut said...

Mostly sekarang young mothers banyak yang dah start BF untuk baby diorg. Walaupun bukan satu perkara yang mudah tapi bagus untuk mummy dan juga baby.

Nanti masa baby dah keluar terus BF dia. Kalau nak senang skit beli breat pump yang electric. Takda la penat sangat nak pump. Sambil2 dok buat kerja atau pun menulis blog pun boleh pump. Lagi satu mungkin boleh cuba minum teh (tak igt apa nama dia) untuk tolong produce milk. Ada jual teh ni dekat kedai-kedai baby. :)

Saja menyibuk kat blog ni. Hehehe!

liza said...

ye.. betol tu. tp kalau tak dapat sokongan dr org keliling payah gak. hrp2nya azam dan smgt ni tak luntur..

kalau boleh ingt ape name teh tu bgus gk. leh cari.. hehe

tq anyway.. :)

DiLLaiLa said...

aku sekarang tengah aim Medela Swing Breastpump..sebab harganye agak affordable and xperlu pam manual..n ramai juge yang suggestkan..

kalo ko nak website tu nanti aku boley kasi..kat situ aku tengok harga cam lbey murah sket..recommended from a friend of mine..

satu lagi info tambahan..kalau nak cari bottles untuk feed baby tu always cari yang BPA free k..;-)

**xsabar nak mengepam..huahuahua..

liza said...

ye.. saya taw itu.. huhu

tq anyway.. hehe..

pastu kalau boleh beli botol yg teat serupa mcm nipple mcm MAM etc.. x ingt lak..

ko bg web madela tu.. tgh survey lg ni.. huhu

Related Posts with Thumbnails